Praktijkvoorbeelden

Hoe maken mensen gebruik van Woontechniekhulp.nl? Hieronder twee voorbeelden uit de praktijk.

Voorbeeld meneer en mevrouw Ter Vuuren

Meneer en mevrouw Ter Vuuren, beiden 81 jaar oud, bewonen een twee-onder-een-kapwoning. Mevrouw is de laatste tijd erg vergeetachtig en verlaat op de meest vreemde tijden de woning om boodschappen te gaan doen. Meneer Ter Vuuren wordt vaak wakker wanneer zijn vrouw weg wil gaan, maar soms ook niet. Alle deuren op slot doen helpt niet, want dan gaat mevrouw door het raam. Meneer voelt zich onveilig door deze situatie en zoekt naar een goede oplossing.

Via een kennis hoort meneer Ter Vuuren over Woontechniekhulp.nl. Op de website ziet hij apparaten die dwalen detecteren en hem zouden kunnen waarschuwen wanneer zijn vrouw het huis of de tuin verlaat. Dit lijkt meneer Ter Vuuren wel iets. Maar hij wil eerst meer weten over de werking van de apparaten en ook of de spullen geschikt zijn voor zijn situatie.

Hij belt de advieslijn van Woontechniekhulp.nl en doet zijn verhaal aan de professional aan de andere kant van de lijn. Tijdens het gesprek wordt meneer Ter Vuuren een aantal vragen gesteld over zijn (woon)situatie. De adviseur komt aan het eind van het gesprek met een oplossing. Die gaat over techniek, maar niet alleen daarover. De professional doet meneer Ter Vuuren ook suggesties hoe hij familie en buren kan inschakelen bij zijn probleem. Verder brengt de adviseur van Woontechniekhulp.nl meneer Ter Vuuren in contact met een zorgorganisatie om te bekijken of aanvullende zorg geregeld kan worden. Meneer Ter Vuuren ontvangt het advies over de mogelijkheden met woontechniek per post. Zo kan hij alles nog eens rustig doorlezen.

Voorbeeld mevrouw Groenewold

Mevrouw Groenewold (68) is een alleenstaande vrouw in een vrijstaande woning. Ze voelt zich er niet veilig en is bovendien slecht ter been.

Via de advieslijn Woontechniekhulp.nl hoorde ze over apparaten die haar kunnen helpen: een gordijnrail die draadloos is te bedienen en een intercom, met camera en beeldscherm, waarmee ze de voordeur kan openen. Ook kreeg ze het advies om een systeem voor (zorg)alarm aan te schaffen. Daarmee kan ze nu altijd contact krijgen met haar dochter of met de zorginstelling. Het systeem is eenvoudig te bedienen.

‘Nooit gedacht dat ik me door een paar simpele apparaten zoveel veiliger in mijn huis zou voelen’, zegt ze. ‘Het was zo geregeld. Was alles maar zo simpel.’